Aluevaaleissa on puhuttu nuorten mielenterveyspalveluista ja hyvä niin. Mutta on tärkeää miettiä, mistä nuorten lisääntynyt ahdistus ja muut mielenterveysongelmat kumpuavat.
HS mielipiteessä 20.1. nousee esiin yksi näkökulma; Kun kaikki opetus on etäopetusta, ei yhteisöllisyyttä synny ja monen opiskelu on yksinäistä puurtamista.
Opiskeluympäristön muutos on ollut valtaisa paitsi pandemian johdosta, myös mm. oppilaitoksiin kohdistuneiden säästöjen johdosta. On ajateltu, että etänä ja kotona opiskelu sujuu kyllä kaikilta.
Etäopiskelun lisääntymisen lisäksi oppilaitoksissa, etenkin yliopistoissa on opintojen suunnitteluvastuuta vieritetty yhä enemmän opiskelijoiden itsensä harteille. Samaan aikaan tehdään lukuisia uudistuksia opinto-ohjelmissa ja etuuksissa, joita opiskelijan pitää osata huomioida. Esimerkiksi työn ja opintojen yhdistäminen on haastavaa ja vaatii paljon koordinaatiokykyä.
Yliopistojen SISU-järjestelmän puutteet, etenkin saavutettavuudessa, ovat nousseet esiin julkisuudessakin.
Jo ennen pandemiaa on noussut esiin huoli opiskelijoiden ohjauksen ja opetuksen puutteesta. Eniten nämä vaikuttavat tukea tarvitsevien opiskelijoiden mahdollisuuksiin suoriutua opinnoistaan.
Ratkaisuja haetaan nyt terveydenhuollosta ja matalan kynnyksen mielenterveyspalveluista. On erittäin tärkeää lisätä kasvaneeseen kysyntään vastaavaa palvelua ja tämä tulee kaikilla alueilla soteuudistuksessa huomioida.
Mutta on myös puututtava siihen tapaan, millä opiskelua toteutetaan. On varmistettava, että opettajilla on aikaa opettaa ja ohjata. On myös varmistettava, että oppilaitoksissa on riittävästi henkilöstöä ohjaamassa ja tukemassa opiskelujen suunnittelua etenkin yllättävissä muutostilanteissa.
Ennen kaikkea on varmistettava, että oppilaitoksien ja alueille siirtyvien opiskelijaterveydenhuollon yhteistyö toimii.
Kommentit
Lähetä kommentti